Tрите гуни: Сатва, Раджас и Тамас

В човешкото съзнание има три гуни (първични качества) – сатва, раджас и тамас. Когато преобладава Сатва, Раджас и Тамас са усмирени, а човек е спокоен, разумен, невъзмутим и проницателен. Когато преобладава Раджас, човекът е неспокоен и превъзбуден. Когато господства Тамас, човекът е унил, муден и глупав. Тамас се контролира чрез Раджас. Раджас се контролира чрез Сатва. Сатва се контролира сама.

Познаването на гуните и техните проявления е крайно необходимо. Само тогава можем да се освободим от властта им. Само много мъдрият човек може да се издигне над трите гуни и да постигне освобождение, съвършенство и безсмъртие. Такъв човек запазва еднакво възприятие и душевен покой в наслаждение и страдание, в слава и позор.

Трите гуни са първичните елементи на Пракрити (материалната природа). Тамас и Раджас въвеждат човека в заблуждение и го привързват към Самсара, или световния процес. Раджас и Тамас са като железни клетки. Сатва привързва човека към щастието и знанието (низшето). Сатва е като златна клетка.

ВЛИЯНИЕ НА САТВА

Сатва може да се характеризира като сияние. Сатва е чиста и прозрачна, като кристал. Тя е олицетворение на хармония, добродетелност или чистота. Когато у някой човек се усилва Сатва, той става по-праведен, развива преданост към Бог и желание да постига знания. В океана на неговото съзнание се люлеят вълните на възвишени, божествени мисли, а в душата му се възцарява покой. Истината се отразява в спокойните води на съзнанието. Съзнанието се отвращава от чувствени наслаждения. Появява се истинско ясновидство и дълбоко проникновение в същността на явленията. Вратата на интуицията се отваря широко.

Сатва се увеличава при повтаряне имената на Бога, при общуване с мъдреци и истински духовни учители, при изучаване на религиозни книги, при употреба на сатвична храна (такава, която е изпълнена с прана или жизнена енергия и не е свързана с насилие над животни)

Някои примери за сатвична храна включват: микроводорасли и коластра (сурови или сушени при температура под 50 градуса Целзий); есенциални мастни киселини от водорасли и растения (отново, получени без насилие върху животни!); пресни или изсушени чрез лиофилизация плодове и зеленчуци, особено такива, които растат по-високо над земята и получават много слънце; сурови накиснати и покълнали ядки и семена; мед, пчелен прашец, пчелно млечице; сурово прясно мляко и т.н. Умереното хранене (без преяждане) с такива чисти, пресни и здравословни храни поддържа и увеличава Сатва.

ГОСПОДСТВО НА РАДЖАС

Раджас – това е страст, деятелност, свръхсексуалност, арогантност, самонадеяност, амбиция да вършиш, постигаш и побеждаваш. Раджас поражда объркване, стрес и безпокойство. Раджас е източник на неукротими желания, чувствени удоволствия и привързаности. Раджа кара човек да жадува за власт, богатства, престиж, положение, репутация и слава. Раджастичният човек е постоянно в движение, амбициозен, винаги активен, словоохотлив, пълен със стремежи и желания, привързан към действието. Неговите желания са пламенни и неугасими. Той винаги е неудовлетворен, ненаситен и неудържим. Умът му е извратен, замъглен и лишен от истинска проницателност. Самата идея за богатство го опиянява и той се стреми вечно към пари, секс и чувствени наслади. Той приема страданието за щастие; болката му се струва удоволствие; мъката възприема като радост.

Раджастичната диета е подходяща за светски, активни хора, които имат много за вършене. За спортистите, хората на физическия труд, воините и предприемачите е подходящо да съчетават раджастична със сатвична храна. Сама по себе си раджастичните храни нарушават баланса между материалното и духовното, подхранвайки тялото за сметка на духа. Те стимулират сексуалността и страстите и правят ума неспокоен и неудържим. Раджастични са храни, които са прекалено люти, кисели, горчиви, сухи, солени. Тук са и силните стимуланти като кафе, чай, какао, шоколад, силни подправки, месо, риба, яйца, както и растителни храни, растящи под и на земята. Прекаленото бързане при хранене увеличава Раджа.

ГОСПОДСТВО НА ТАМАС

Тамас – това е инертност, глупост, невежество, мрак и тъмнина. Тамас се ражда от незнанието. Тамас оплита човек в леност, безгрижие, бездействие, мудност и сънливост. Тамасичният човек не изпитва и най-малко влечение към работа и е лишен от способността да разбира, схваща и оценява правилно каквото и да било. Той е мълчалив и неук, върши много глупости, спи твърде много и в действията си не се ръководи от здравия смисъл.

Тамасичната храна е особено вредна и не носи полза за ума и за тялото, защото в нея няма прана. Тя е мъртва, преработена, консервирана, трудно смилаема, престояла, презряла, развалена, ферментирала. Тя влошава здравето, притъпява ума и пълни сърцето с тъмни енергии и емоции като, гняв, алчност, раздразнителност. Някои примери за тамасична храна са консервирани, осолени и замразени храни, всякакви пакетирани храни с консерванти, печени ядки, чипсове, гризини, зрънчовци, стари яйца, лук, чесън, оцет, алкохол, наркотици.

Храни, приготвени неосъзнато, в лошо настроение или от хора, които са болни, депресирани или с много проблеми, също са тамасични. Ако човек иска да се развива духовно, трябва да избягва такива храни, както и цигари. Преяждането, от което се затъпява, също е тамасично и не бива да се допуска.

БЕЗ ТРИТЕ ГУНИ НЯМА СВЯТ

Трите гуни са представени във всички хора. Нито един човек не е свободен от дейността на която и да е от трите гуни. Тези качества не са постоянни. Понякога преобладава саттва; в други време доминира раджас или тамас. Анализирайте всички явления от гледна точка на тези гуни. Изучете добре техните признаци.

Единствен Бог властва над трите гуни. Когато трите гуни са уравновесени, пракрити се намира в състояние на равновесие. Проекция или мислено представяне на света няма. Това е пралайа, или разтваряне. Щом в гуните се появи смущение и равновесието им се наруши, възниква вибрация и се ражда светът.

Всяка човешка душа се поддава на влиянието на гуните. Раджас и тамас – това са капани по духовния път. Хитлер се е стремил да обедини света, но неговите гуни са били раджас и тамас, поради което е бил разрушителна сила.Когато един мъдрец работи за обединение на света, неговата основна гуна е Сатва и той се проявява като съзидателна сила.

Плодът на сатвичната дейност е щастие. Раджастичната дейност носи страдание, а тамасичната – невежество. Неправедността е резултат от раджас и тамас. Ако човек срещне смъртта си, когато в него преобладава саттва, то той ще се въздигне в чистия Висш Свят. Ако я срещне в раджас, ще се роди сред тези, които са привързани към действието. Ако срещне смъртта си в тамас, ще се роди сред унили и глупави или сред най-ниско развитите човешки същества.

Развиване на сатвичност

Сатва означава чиста същност. Съзнателният човек се стреми да развива сатвичността си по всякакъв начин. Поддържането на позитивен характер, самоусъвършенстването, проявяването на щедрост, доброта, откритост, занимания справедливост, толерантност и прошка увеличава сатвичността. Духовността, истинската вяра в Великия Дух или Бог, безкористното служене и благотворителността помагат на човек да стане сатвичен.

Най-чистата диета, подходяща за съзнателен духовен и здравословен живот, е сатвичната. Тя подхранва тялото и поддържа в нас мир, любов, хармония и баланс. Това е най-добрата диета за физическа сила, добро здраве и дълголетие. Сатвичната храна успокоява и пречиства ума, позволявайки му да достигне максималния си потенциал. Ето защо сатвичната диета води до истинско цялостно здраве: омиротворен и светъл ум, контролиращ с лекота чисто и леко тяло, с балансирано и хармонично протичащи енергии между тях.

Сатвичната диета е отлична за тези, които желаят да живеят тих, спокоен и медитативен живот. Сатвичните храни включват диетата на много мъдреци, йоги и духовни учители. Тези храни съдействат за спокойствие и благородство. Добре е да се храним предимно с лека, успокояваща, лесно смилаема храна като плодове и зеленчуци (правят ни по-магнетични), особено слънчеви храни, лимец и други храни, растящи на метър и повече над земята. Такива храни имат ускоряващо и олекотяващо действие върху нервната и храносмилателната система на организма. Наземните храни, които растат до един метър над и под повърхността на почвата, черпят енергия от земята и са с високо съдържание на хранителни вещества. Те са по-плътни и са подходящи за хора, които трябва да се „приземяват“ или да напълнеят и станат физически по-здрави.

Сатвичните храни включват водорасли, пресни сурови зърна, ядки и семена (вкл. накиснати и покълнали), пресни и добре узрели (не и презрели) сурови плодове, зеленчуци и свежоизцедени сокове от тях, сурови смутита, мляко от ядки и семена, бобови растения, мед и билкови чайове. Сатвичните храни са тези храни, които изобщо не разстройват стомаха. Според диетата, най-добрите храни са тези, които са пресни, имат баланс на всичките шест вкуса и се консумират в умерени порции.

  • Плодове: Ябълки, киви, сливи, череши, кайсии, мандарини, банани, личи, нар, канталупа, манго, папая, череши, диня, пъпеши, нектарини, червена боровинка, мед, портокали, грейпфрути, ананаси, грозде, праскови, сливи, круши, райска ябълка.
  • Зеленчуци: Артишок, Патладжан, Маруля, Цвекчета, Горчица, Зелените, Аспержите, Дайкон, Лук, Ендиви, Копър, Маитаке, Пашнак, Бок Чой, Грах, Броколи, Зелен фасул, Картофи, Брюкселско зеле, Листа, Репички, Зеле, Праз, Лима Фасул, Шалот, Моркови, Целина, Спанак, Карфиол, Кълнове, Царевица, тиква, Шийтаке, Гъби, Крес, Ряпа, сладки картофи
  • Зърнени храни: Амарант, ечемик, елда, булгур, просо, киноа, ориз: басмати, кафяв и див ориз.
  • Растителни масла: маслини, Шафран, Сусам, Слънчоглед, Гарбанзо, Леща, Мунг.
  • Подправки: Асафетида, кориандър, босилек, кимион, индийско орехче, черен пипер, семена от копър, магданоз, кардамон, сминдух, куркума, канела, карамфил, джинджифил
  • Сурови ядки и семена: Бразилски орехи, тиквени семки, слънчогледови семки, орехи, макадамия
  • "Мляко" от семена, коноп, бадемово или от други ядки
  • Подсладители: Сок от тръстика, суров мед, стевия, плодови сокове, кленов сироп

В обобщение може да се каже, че душата на човек може да се изяви в света само чрез тялото, а то е подвластно на начина на хранене. Затова древната Книга на промените казва, че наблюдавайки как се храни един човек, можем да си правим изводи за неговата вътрешна природа. Отнема време, докато промените в диетата се проявят в ума. Начинът на хранене може да не повлияе психиката за една нощ, но в период от месеци може да има значително влияние.